Fotografia krajobrazowa. To warto wiedzieć!

Fotografia krajobrazowa. To warto wiedzieć!

Niedawno co trafił w Twoje ręce nowoczesny aparat bezlusterkowy i chcesz sprawdzić jego możliwości? A może poszukujesz niszy – gatunku – której staniesz się prawdziwym zawodowcem? Wyborem godnym uwagi jest fotografia krajobrazowa? Poznaj kilka ważnych zasad rządzących tym rodzajem fotografii i stań się autorem zdjęć, które niewątpliwie będą przykuwać wzrok!

Poznaj zalety fotografowania o złotej godzinie

Niezależnie od tego, czy w Twojej ręce znajduje się profesjonalna lustrzanka ze stajni Nikona, czy może cenisz sobie wszystkie bezlusterkowce Canon, dobrze jest mieć świadomość, o której porze korzystać ze swojego sprzętu. Takimi godzinami są tak zwane złote godziny – godzina wchodzie słońca oraz ta tuż przed zachodem. Fotografując w złotej godzinie, praktycznie nie musisz martwić się doborem odpowiednich parametrów, na przykład, jasności i wpływu oświetlenia na scenerię – Matka Natura zrobi to za Ciebie. W złotej godzinie światło jest ciepłe, mieni si ę złociście i jednocześnie nie czyni prześwietleń. Elementy mieszczące się w kadrze, na przykład drzewa czy budynki, rzucają wyraźne cienie, dobrze też odbijają się w wodzie.

Trójpodział kadru to podstawa

Trójpodział kadru to bardzo prosta technika pozwalająca fotografować krajobrazy tak, by zdjęcia prezentowały przemyślaną, ciekawą koncepcję – ustawienie kadru. Z pojęciem tym najczęściej zapoznajemy się już na lekcjach plastyki w szkole podstawowej: kiedy to dowiadujemy się, że malowany pejzaż dobrze jest umieścić na ledwo widocznej siatce, a jego najważniejsze elementy – w punktach przecięcia. W niektórych aparatach (bezlusterkowce Canon również posiadają tę opcję), także tych w telefonach komórkowych pomocniczą siatkę uruchamiamy w ustawieniach. Dzieli ona ekran podglądowy na dziewięć kwadratów (3x3). I dokładnie tak jak w przypadku malowidła, najważniejsze elementy kadru w czasie naciśnięcia spustu migawki powinny znaleźć się w punkach przecięciach, nie – poza nimi.

Unikaj tak zwanego światła

Niemniej nie chodzi tu o światło w znaczeniu źródła światła, oświetlenia scenerii, a o światło jako pojęcie pustej, niezagospodarowanej przestrzeni. Taka przestrzeń, szczególnie znajdująca się na pierwszym planie, będzie odwracać uwagę od tego, co powinno być najważniejszym elementem kadru. Jeśli więc chcesz wykonać zdjęcie górom lub morzu, upewnij się, że puste niebo lub woda, która nie odbija światła, nie zajmuje zbyt wiele miejsca. Inaczej zdjęcie stanie się po prostu nudne.

Z drugiej strony postaraj się unikać zbyt ciasno rozmieszczonych elementów kadru; światło jako pusta przestrzeń pozwala odbiorcy „oddychać”.

Powodzenia!